niedziela, 10 kwietnia 2011

Naprawa starych okien drewnianych.

Posiadacze kilkunasto- lub kilkudziesięcioletnich okien drewnianych często borykają się z problemem zniszczonych powłok lakierniczych, słabych parametrów cieplnych, opadaniem ram oraz uszkodzeń okuć.
Na szczęście w obecnej chwili ww wady daje się łatwo usunąć.  Modernizacja  starych okien polega zwykle na usunięciu starych powłok lakierniczych, uzupełnieniu ubytków, impregnacji i nałożeniu nowoczesnej farby do okien drewnianych ( elastyczna powłoka "pracująca" razem z drewnem), montażu nowoczesnych wielosezonowych uszczelek wrębowych, regulacji i smarowaniu okuć a także wymianie starych "przegrzanych" szyb na nowe. W zakres termomodernizacji wchodzi dodatkowo wymiana szyb zwykłych na zestawy termo.
Niewątpliwym atutem renowacji starych okien jest fakt braku konieczności wykonywania prac renowacyjnych związanych z montażem nowych okien ( ubytki w obróbkach murarskich i konieczność malowania ). Niestety koszty prawidłowo przeprowadzonej renowacji w pełnym zakresie prac są porównywalne z ceną za nowe okna drewniane. Mają na to wpływ koszty robocizny  prac związanych z usunięciem starych powłok oraz wymianą szyb. Jednakże dla ludzi ceniących sobie niepowtarzalny klimat starych okien kwestie ceny schodzą na drugi plan.
Karol Kopeć
rzeczoznawca, biegły sądowy.


Nowy wątek : http://projektus.blogspot.com/2011/09/tania-renowacja-okien-naprawy-pana-zota.html




;)  oczywiście to jest okno przed renowacją.














Czar starych okuć.........














Edit - do pytań.
Tak to najczęściej wygląda po wyjęciu .

10 komentarzy:

  1. mam takie w domu

    OdpowiedzUsuń
  2. ja tez mam takie w domu i sie ze mnie śmiejom ze jestem biedny nie wiem czemu?

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie.Mam w oknach takie klamki T,dodatkowo z bolcami wchodzącymi w ramę u góry i dołu.
    Kwadratowy sworzeń w klamce pękł i nie chce wyjść z okna.Jak zdemontować ten stary zamek,czy nowa klamka L będzie pasować.Oraz jak teraz otworzyć te okno ?.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pękł kwadratowy sworzeń pod klamką,co teraz zrobić ???.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sworzeń jest na stałe zanitowany w mechanizm.
    Trzeba zdjąć klamkę , a następnie oderwać listwę maskującą zasuwnicę ( zamek). Zwykle listwa jest przybita gwoździami i łatwo ja podważyć i oderwać.
    Następnie albo klamką T albo kombinerkami należy obrócić sworzeń i otworzyć okno. Urwany sworzeń dospawasz w każdym zakładzie ślusarskim.
    Nowe klamki "L" mają własny sworzeń oraz inny rozstaw śrub mocujących .

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,ja mam pytanie co do malowania okien.Również mam podobne i po zdjęciu starej powłoki i oszlifowaniu ich,uwypuklają sie słoje czy jak pomaluje podkładem i farbą czy te okna będą gładkie??
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam

    1. Dla powłoki kryjącej :

    Będą gładkie :) , jak zastosujesz "chemiczny" a nie "wodny" podkład.
    W sklepach z farbami kupisz "Grunt do drewna" Dekoral i to Ci powinno załatwić temat gładkości.

    2.Dla powłoki przezroczystej "lazur":

    Ja stosuję podkłady Sikkens i Sigma, ale to są podkłady profesjonalne i pakowane duże opakowania i w warunkach domowych praktycznie niedostępne.
    Jest Sikkens HLS podkład do drewna w małych opakowaniach, ale cena jest znaczna.

    OdpowiedzUsuń
  8. dziękuje bardzo za odpowiedź,mam jeszcze jedno pytanie,na podkładzie dekorala jest nap.że wcześniej trzeba użyć pokostu lnianego,czy on faktycznie jest konieczny??
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. IMHO najlepszy jest w tej sytuacji Drewnochron bezbarwny, jako pierwszy podkład biobójczy . Na to dwie warstwy gruntu i nawierzchniowa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bym po prostu wymienił... W zimie pewnie można zamarznąć. Lepiej zainwestować troche pieniedzy i cieszyć się nowymi oknami. No chyba, że ktoś ma naprawdę sentyment...

    OdpowiedzUsuń